top of page
Zoeken
  • PR

Eerste vertoning voor testpubliek

Bijgewerkt op: 23 jan.

Het was een spannend moment toen onze film over de Oda-legende voor het eerst op het grote scherm werd vertoond in Veldhoven.

• Links. De deuren gaan open. • Rechts. Tijdens de testvertoning van de Oda film.


Deze eerste testvertoning van de Oda film had als doel de reacties te peilen van een divers internationaal publiek, onbekend met de Rooise legende, die na afloop een kritische vragenlijst moest invullen. We streven er namelijk naar om een film op te leveren die niet alleen de Oda-legende eer aan doet, maar die ook boeiend is voor een brede doelgroep.


Het goede nieuws: de eerste feedback is bemoedigend. Veel waardering was er voor het acteerwerk, de beelden van de Rooise natuur en hoe de verhaallijnen samen komen.

Maar een testvertoning is meer dan alleen een eerste reactie. Het is een kans om waardevolle feedback te verzamelen en te begrijpen wat werkt en wat verder kan worden verbeterd: welke elementen van het verhaal aansluiting vonden bij het publiek, welke scènes meer uitleg nodig hadden en welke personages meer ontwikkeling konden gebruiken. Deze feedback helpt ons om het verschil maken tussen een hobbyproject en een volwaardige film.



Terwijl we de montage weer induiken kunnen we voorzichtig al gaan kijken naar een premieredatum voor aanstaande zomer. Blijf dus op de hoogte voor updates over onze vorderingen en de aankondiging van de officiële première datum. We kijken er naar uit om het eindproduct met jullie allemaal te delen.

 
INTERVIEW

Een enorm project, een beperkt budget, strakke tijdsplanning en draaidagen verdeeld over talloze weekenden. Voor het gemiddelde crewlid is dit misschien een regelrechte nachtmerrie, maar niet voor Sam. Zij ging juist deze uitdaging met veel enthousiasme aan.

Uitdaging met maatschappelijke bijdrage Sam volgt de opleiding Audiovisuele Vormgeving op de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie. Ze is hier dagelijks mee bezig, maar daarnaast is ze ook erg maatschappelijk betrokken. Via crewleden Thijs en Marco werd haar gevraagd of ze zin had in een uitdaging. Ze twijfelde niet, want deze kans zou haar nieuwe ervaringen opleveren en ze kon tegelijkertijd een bijdrage leveren aan een mooi, maatschappelijk project. Denken in oplossingen. Als je dan zo’n enorme klus aangaat met een crew die elkaar amper kent, dan kom je weleens voor uitdagingen te staan. Weersomstandigheden, verschillende locaties en verschillende apparatuur, alles is voorbijgekomen. Sam vertelt: "Gelukkig kregen we vooraf altijd een informatieblad met storyboard, waardoor ik bepaalde uitdagingen zag aankomen en al in oplossingen kon denken. Door samen te werken, met de nodige grapjes tussendoor, is iedere scène goed in beeld gebracht. Dat maakt het wel tot een extra uniek project." De crew filmde een echte vechtscène, nam bepaalde fragmenten binnen op speciale locaties op en bouwde ook regelmatig buiten een set voor de dag. In het bos, in een open veld, soms vergezeld door insecten of andere ongewenste bezoekers. Sam's inzet kwam elke keer anders tot uiting: regelmatig ondersteunde ze bij het geluid, de andere keer stond ze met een bladblazer en flesjes water in een loods te assisteren. Uiteenlopend en daardoor super leerzaam.


"Na het zien van de trailer was iedereen erg geïnteresseerd. Dat is natuurlijk superleuk!"

Jeugd met interesse "Ik heb er op school ook veel over gedeeld. In het begin dachten ze dat het iets kleins was, maar naarmate er meer beelden volgden, ontstond er meer interesse. Na de laatste trailer was iedereen erg geïnteresseerd. Dat is natuurlijk superleuk!" Sam bevindt zich onder een jongere doelgroep die de geschiedenis van Oda misschien vanuit school hebben meegekregen, maar er verder onbekend mee is. Het is mooi dat een legende op een moderne manier wordt vertaald en daardoor weer tot leven komt.


• Van alle markten thuis: Sam en Dianne tijdens de warmste (draai)dag van 2022.

Samen bereik je meer Sam bevestigt wat andere betrokkenen ook delen: samen bereik je meer. Ze is het voorbeeld dat je al doende kunt leren. Voor haarzelf was dit een prachtige ontwikkeling, die voor de film resulteerde in een nog professionelere aanpak op opnamedagen. Het is mooi om te zien hoe er wordt teruggekeken op de periode van het filmen, het enthousiasme spat ervan af. Een groep van mensen, die elkaar via-via misschien kende, maar door de intensieve samenwerking hecht is geworden. “Het was heel motiverend om met Arne Balk te mogen werken. Zijn drive is ongekend. Er wordt niets afgeraffeld en hij weet het hele team keer op keer te motiveren voor het beste resultaat. Daar heb ik misschien nog wel het meeste van geleerd”.

 
WEETJES

Inmiddels het populairste gedeelte van onze nieuwsbrief: De trivia en weetjes.

Mocht je nog vragen hebben die je hier behandeld wilt zien dan horen we het graag. Dat kan via mail of onze Instagram.


Wist je dat we aan het begin van elke opnamedag een nieuwe pot met 500gr. snoepmix opentrokken voor de sfeer? Bij elkaar is er zo'n 18kg snoep doorheen gegaan.


Wist je dat de portretfoto's voor de officiële filmposter begin deze maand zijn geschoten? Bij de volgende nieuwsbrief meer daarover!


Wist je dat de Oda film een al een heuse IMDB pagina heeft? Deze zal later dit jaar de volledige info m.b.t. de Oda film bevatten.


Wist je dat de Medallions die o.a. in het centrum van Sint-Oedenrode in het wegdek zijn verwerkt een bijzondere rol spelen in de film? Deze kunstwerken zijn ontworpen door Paul Haentjes.

• Een van de Medallions op de Markt.

 

Dit filmproject wordt mede mogelijk gemaakt door:



458 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page